Marlies Dekkers

Tegenslagen horen erbij

Marlies Dekkers studeerde cum-laude af aan de kunstacademie in Breda. Ze begon een eigen bedrijf met het lingeriemerk, Marlies Dekkers, waarmee ze al ruim dertig jaar nationaal - en internationaal furore maakt.


Na haar afstuderen, was het voor Marlies Dekkers duidelijk dat ze geen baan bij bijvoorbeeld JP Gaultier zocht. "Daar moest ik maken wat híj wilde, terwijl ik mijn eigen creativiteit aan de wereld wilde laten zien." Het was de opmaat naar een eigen zaak. "Ik had geen benul wat dat inhield. Maar ik ben nieuwsgierig, dus heb ik me er met groot enthousiasme op gestort om alles te leren. Van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, tot hoe regel ik de productie, sales, logistiek en finance. Hele avonden heb ik met mijn neus boven de boekhouding gezeten. Daarnaast ging ik naar de haven om een rol stof in te klaren en leerde dan van de chauffeurs hoe het zat met de BTW-papieren invullen." Ze is blij dat ze er destijds zoveel energie in heeft gestopt, want daardoor weet ze van alle aspecten van haar onderneming iets af.

Milestones

Om zo goed mogelijk op nieuwe ontwikkelingen in te kunnen springen zet ze voor iedere vijf jaar milestones neer. "Al na drie jaar begin ik na te denken over wat we moeten doen om de komende vijf jaar goed door te komen. Als je een sterk groeiend bedrijf bent - wat altijd het geval is geweest - moet je op tijd anticiperen. Wat werkt bij een omzet van een ton, hoeft dat niet te doen bij een omzet van een miljoen of 10 miljoen euro."

Ondanks haar gedegen bedrijfsvoering ging het in 2013 toch mis. Het lingeriebedrijf kwam door een samenloop van omstandigheden in financiële problemen. Dekkers werd failliet verklaard en de rechtbank gunde haar, na één uur, een doorstart. "Het was een pijnlijke, maar leerzame ervaring."

De ontwerpster ging op zoek naar de weeffouten in haar businessmodel en paste een aantal zaken aan. Dat betekende dat ze in afgeslankte vorm verder ging, met een veel grotere rol voor online-verkoop. Verder nam iemand anders de functie van CEO op zich, en richt Dekkers zich op haar taak als creative director. "Die twee banen heb ik 20 jaar lang met veel plezier gecombineerd. Ik werkte echter 80 uur per week en had behoefte aan een betere balans werk/privé. Bovendien wilde ik het creatieve stuk meer verdiepen." Ze is blij dat ze deze stappen heeft gezet. "Ik heb er veel van geleerd, maar de aandacht die ik nu weer kan geven aan mijn creatieve talent stemt mij gelukkig. Want daar is het uiteindelijk ooit mee begonnen."

Ingrediënten van succes

Houd je hoofd koel als het mis gaat. Ga niet met een kussen over je hoofd zitten huilen dat de wereld zo gemeen is, maar kijk het probleem recht in ogen. Denk goed na, betrek er eventueel adviseurs bij en neem een beslissing, hoe moeilijk die ook is.

Als je veel nieuwe dingen opstart, weet dan het ongeveer acht keer niet lukt en twee keer wel. Focus op datgene wat wel geslaagd is.


TERUG NAAR De Ambassadeurs